Monday, March 05, 2012

The weekend project~Ketupat Sotong

Alhamdulillah...untuk projek minggu ini ibu berjaya jugak buat ketupat sotong. Kebetulan kakak ibu dari Saujana Putra datang bertandang, dia lah yang jadi tok gurunya.

Ketupat sotong ni sangat mavelousssssss...sudah lamaaaaaaaaaaaaaa tak makan. Tak ingat bilakah kali terakhir ibu makan, padahal kalau membuatnya bukan lah rumit sangat. Sonang ajor.

Ada satu kisah lucu semasa kami tetengah buat ketupat sotong ni. Kakak ibu bercerita, anak buah husbandnya yang tinggal di KL teringin nak makan ketupat sotong. Anak buahnya tu lelaki. Masa tu bulan puasa. Dia pun pergilah ke pasar Ramadhan. Kebetulan terjumpalah anak buahnnya tu dengan sorang makcik yang menjual ketupat sotong..punyalah dia excited nak beli..tapi..cup2..tanya harga dulu.

Anak buah: Makcik, berapa harga seketul ketupat sotong nih?
Makcik penjual: 6 hinggit satu.
Anak buah: Ha?????? takpelah makcik, makcik makan lah sendirik!!

Ibu yang dengar jawapan anak buah tu terus ketawa geli hati tak tahan dengan jawapan dia yang sinis. Mungkin malam tu makcik penjual tu tak lena tidur dok teringat kata2 anak buah yang sinis tuh. Ye lah makcik tu pun, agak2 la...


Sotong fresh yang lengkap anggota badannya:-)

Beras pulut yang direndam di dalam santan & secubit garam

Sotong yang sudah dimasukkan beras pulut (1/3 sukatan), then cucuk dengan lidi, masukkan dalam periuk, letak santan, daun pandan dan manisan/gula merah. Masak sehingga kuah pekat dan hampir kering

Inilah hasilnya. Sotong yang besar td sudah bertukar saiz 3x ganda mengecil..hehe

1 comment:

Fadzmie said...

Peh. Ketupat sotong memang bikin kecur liur. ;)