Monday, June 30, 2008

Penatnyer...

Aku mulakan hari ini dengan sedikit kemalasan dan kepenatan. Tapi, terpaksa gagahkan juga diri ke opis sebab ada kelas jam 9-11am dan 2-4pm.

Ma, Wan, Abg Die (abang ipar), Erie, Shahidan (adik bongsu) dan Amiruddin (anak buah) tiba di tol Gombak lebih kurang jam 3 setengah petang. Hubby bergegas menjemput mereka dari tempat keja di Langat..aku tak ikut.

Pagi Jumaat, aku ke pasar membeli keperluan memasak. Nasib baik takde kelas, so boleh la aku prepare mana yang patut. Resepi aku hari tu adalah asam pedas ikan parang + bendi, masak dalca kambing, ayam goreng dan ulaman. huhuhu..dah lama tak masak dalca, so aku main redah je la mana yang aku ingat. Nasib baik jugak masak awal, rupanya diorang sampai awal, mesti la kelaparan semuanya. Seronok bila tengok diorang makan!

Hari Sabtu lepas buat sarapan, aku masuk opis kejap je...jengah je kot2 ada meeting, then terus balik rumah bila confirm takde apa2 agenda hari tu. Opis pun lengang masa aku sampai..hehehe..macam biasa la kalau hari Sabtu. Balik rumah, aku sambung masak untuk lunch pulak.

Menu untuk tengahari Sabtu adalah nasi kerabu bersama ulam-ulaman, daging bakar, ayam goreng, telur masin, solok lada, sambal kelapa dan tumis kuah. Rumah aku penuh dengan kedatangan kakak dari Shah Alam satu family, Ijan, KakTie & Naim. First time la ma datang singgah umah aku dulu, biasanya lepak kat umah akak kat Shah Alam je. Oleh kerana menerima kedatangan tetamu yang luar dari kebiasaan, terpaksa la kuarkan pinggan mangkuk dari almari aku..huhuhu..hubby sempat lagi perli. Dia kata nak makan dalam pinggan 'Queen' la..bukan senang dapat makan dlm pinggan baru dan mahal ni..kena tunggu orang datang. huhuhu..saje je, padahal pingan mangkuk yang aku guna hari2 biasa adalah conningware...sama je..bukannya pinggan cap ayam.

Lepas solat Zohor, kami ke JJ, Seremban 2 mencari keperluan Erie. Biasa la kalau dah ramai, macam2 benda nak tengok. Nasib baik la si kenit 2 orang tu tak meragam, so senang sket la menjaga mereka. Aku tak beli apa2, hubby je yang shoping seluar kerja ngan stoking. Aku cuma belikan sehelai baju untuk anak buah.

Malamnya, Abg Zul (abang yang sulung) dari Rawang datang. So, kami kenduri lagi la. Aku cuma tambah sambal sotong dan sup sayur je sebab lauk tengahari tu masih banyak lagi. Actually kami cadang nak bawak ma ngan wan pegi umah Abg Zul ke Rawang, nak tengok baby yang baru lahir dan jugak rumah baru yang dia beli selepas selesai pendaftaran Erie. Oleh kerana dia dah datang, so tak jadi la pegi.

Hari Ahadnya, aku bangun jam 5am lagi. Masak untuk makan pagi pulak. Mulanya nak bawak bekal nak makan kat UPM, tapi tak jadi. So makan kat umah je. Aku ngan hubby tak sempat nak makan sebab nak kuar umah awal. Kol 8.45am kami dah bertolak ke UPM.

Sampai kat UPM lebih kurang jam 9.30am. Orang tak ramai lagi. Parking keta kat Padang Kawad, ingatkan kena menapak dari tempat parking tu ke Kolej Keenam, rupanya bas disediakan. Yang syok tengok reaksi Luthfil dan Luqman..excited je dapat naik bas. Padahal jaraknya tak sempat nak habis satu lagu pun, dah sampai ke simpang Kolej 6. Dari simpang tu kami menapak naik bukit. Nasib baik la Erie dapat Kolej 6, takde la seksa sangat nak ke kuliah sebab student tahun 1 tak dibenarkan bawak keta ke kampus. Wan ingat nak bagi keta kat Erie sebab takde orang pakai keta lama tu kat umah.

Selesai pendaftaran jam 10.30am. Kami kemudiannya melawat ke hostel Erie. Bilik dia betul2 berhadapan dengan bilik headblock. Hubby siap memberi tips2 bagaimana nak bergaul dengan senior2 takut Erie kena buli. Hubby pesan jangan kedekut dan kena tolak ansur sebab kemungkinan semua barang dalam bilik kena kongsi..silap haribulan satu blok akan guna barang kita. Dia dulu ex headblock di Kolej 2.

Jam 11am, kami ke Serdang mencari barang2 keperluan Erie. Banyak la jugak yang belum ada..baldi, gayung, selipar, sabun, gelas, container, penyapu bla2..gedebuk gedebak seratus lebih gak. Aku pun tak miss shoping dekat 60hinggit...syok je shopping ek!

Akak kat Saujana Putra dah banyak kali mesej bila nak p lunch ke umah dia. So, around 1pm kami bergegas menghantar ma ke umah akak pulak. Lepas makan tengahari, aku dah nak terlentok ngantuk sesangat. Petangnya diorang nak buat laksa penang pulak, aku tak larat nak tunggu, nak balik rehat sebab Isnin keja pulak. Ma akan balik Isnin pagi dan akan tidur semalam umah Kak Na. So, kol 5pm kami balik umah.

Sampai umah dah jam 6.30pm..dalam keta sempat lagi discuss ngan hubby tentang satu projek ni..so, lepas solat asar kat umah, kami terus p seremban, malangnya projek tak jadi sebab dah tutup.

On the way kat Bukit Mantin tu, jammed teruk sangat. Rupanya ada accident kat simpang jalan ke padang tembak. Ada 2 kereta bertembung, teruk sangat dan rupa macam kn lenyek ngan steamroll. Nampak ada mayat dah terbujur kaku ditutup dengan surat khabar tengah jalan. Hujan pulak lebat giler waktu tu..sian aku tengok. Aku agak mesti kes nak potong tak lepas, tu yang bertembung depan2 tu..tambah pulak hujan lebat dan jalan licin. Lepas je tempat accident, jalan terus clear. Ini kali ke2 aku tengok accident yang melibatkan kematian kat Bukit Mantin tu..tempat yang sama pulak tu!

Minggu ni merupakan minggu terakhir kuliah. Next week dah minggu revision, then minggu final. Tadi pun aku dah habiskan chapter terakhir. Tak ramai student yang datang. Yang aku perasan, muka2 yang sama gak yang rajin datang kelas. Aku agak ni mesti kes tak bangun lagi ni sebab tengok final Euro 2008.

No comments: