Thursday, April 30, 2009

Kisah Pelajar Baik & Pelajar Biadap!

Semalam ibu dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki yang ingin menunjukkan draf assignmentnya pada ibu. Itu ialah salah satu syarat untuk mendapat D2 dalam Assignment 1, OB. Beliau memberitahu tidak dapat hadir ke kuliah kerana terpaksa ke hospital menjalani pemeriksaan kesihatan. Bila ibu tanya sakit apa, beliau agak keberatan untuk menceritakannya. Setelah didesak beberapa kali, barulah dia sudi untuk menceritakan keadaan sebenar.

Ibu sangat terkejut apabila dia memberitahu yang dia menghidap kanser tulang di bahagian rahang. Malah sebelum ini pernah menjalani pembedahan membuang tulang rahang dimuka dengan menggantikannya dengan tulang betis. Malahan sudah 3 kali membuat rawatan kimoterapi. Berita itu sangat mengharukan ibu sehingga menitiskan air mata. Pelajar tersebut adalah seorang pelajar yang sangat baik, pendai, suka menolong, very friendly dan sangat menghormati guru. Ramai lecturer yang memuji tentang sikap dan pencapaiannya yang sangat cemerlang. Mudah-mudahan dia dirahmati Allah, sihat walafiat dan dipanjangkan umur.

Namun, apa yang menyedihkan ibu adalah kisah pada hari ini.

Kelas OB HND hari ini menunjukkan peratusan kedatangan yang sangat mengecewakan. Hanya 9 orang yang hadir. Sepatutnya hari ini adalah hari terakhir mereka menunjukkan draf assignment sebelum tarikh akhir pada 4hb Mei nanti. Malangnya, seperti biasa alasan yang ibu dah memang well known sangat. Tak faham, tak buat lagi, tak bawak and bla..bla..bla..

Yang buat ibu hangin satu badan ialah tentang sikap seorang pelajar perempuan, C*** yang sangat biadap semasa bercakap dengan ibu (even lecturer lain pun ada komplen tentang pelajar ni). Bila ibu tanya mana reference yang digunakan, dia cakap ada di bahagian belakang, sedangkan tidak ada. Sepatutnya bagi penulisan berbentuk ilmiah, pelajar perlu membuat rujukan, and research, nyatakan sumber dari mana, siapa penulisnya kerana kita perlu kreditkan nama si penulis, bukan semborono copy paste hasil penulisan orang lain tanpa memberi kredit atas hasil usaha mereka. Itu namanya plagiarism. Tapi dah berkali-kali ibu terangkan kaedah penulisan kepada beliau, tapi pelajar ni masih tidak faham2 dan masih mempertahankan diri dia sampai ibu dah naik suara..pelajar2 lain dah mula memadang sesama sendiri melihat gelagat keras kepala pelajar tu. Sedangkan 2 rakannya mudah je menerima teguran ibu.

Last2, ibu cakap.."Awak jangan biadap sangat yer"..memang ibu dah tak tahan dengan sikapnya. Dia masih lagi tidak mengaku yang dia biadap. Yang buat ibu tambah geramnya, kalau dia tu pandai dan betul tak pe la jugak, ini dah terang2 salah..terima je lah apa cadangan dan teguran pensyarah. Yang nak bagi markah/grade adalah pensyarah! Memang ngek sungguh!

Lepas tu, student tu terus blah dari kelas. Ibu pun malas nak layan da. Marah ibu sampai terketar2 suara dan menggigil. Itu memang tahap kurang ajar yang sangat melampau. Ibu susah nak marah, tapi tak boleh nak kompromi kalau berhadapan dengan jenis manusia yang sangat kurang ajar dengan guru. Kita tengok je lah nanti, langit tu tinggi ke rendah.

Selepas student tu keluar, ibu pesan pada 2 rakan baiknya supaya tolong tegur pelajar tu supaya buat yang betul. Apa yang memeranjatkan ibu, 2 rakannya memberitahu memang sikap pelajar tu keras kepala, tak boleh ditegur, rasa diri dia pandai, suka berlagak dan sebagainya. Ibu dah tak terkata...suka hati dia lah. Jangan sampai ibu buat tak tau tentang kewujudan dia sudah. Kalau nak belajar buat cara nak belajar. Allah Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa. Esok lusa ada lah balasan bagi orang yang menyakitkan hati guru.

Ya Allah..semoga aku dikurniakan tahap kesabaran yang tinggi menempuhi ujian ini. Amiin.

2 comments:

muzaha said...

salam.
moga tanah kalau jadi pendidik..tapi kalau di sek men lagi tension lah..itu dah kira ok ckit sebab sorang je. di sek men berlambak murid biadab..

muzaha said...

tu dahkira ok sebab sore je..
kami kat sek men ni berlambak student jure ajar !