Sunday, April 08, 2012

Amelina: Kecemerlangan yang tidak membanggakan!

Tidak kiralah selangit manapun pujian orang terhadap kejayaan dan kecemerlangan Amalina, tetapi ia tidak mampu meng'impresskan ibu. Dia mungkin cemerlang akademik/IQ yang superb (ada lagi budak2 Melayu yang sama belajar dengannya yang lebih cemerlang daripada dia!) tetapi dari segi penampilan, dia tidak ada beza dengan budak2 lain yang tidak cemerlang akademik dan akhlaknya. Bukan dengki atau nak mengata, hakikatnya ibu memang kesian sangat dengan dia sebab menjadi mangsa didikan ibunya yang konon sangat menyokong Amelina dari segi fesyen.

Daripada paparan Nona tadi, jelas kelihatan penampilan Amelina jauh berbeza daripada penampilan kengkawannya yang nonmuslim, kalau samapun tak hairan lah sebab diorang tu nonmuslim. 'Nur' (cahaya) budak terror tidak terpancar di wajahnya. Kalau orang yang tak tahu yang Amelina tu pernah menggemparkan negara dengan kisah kejayaannya dalam akademik, orang akan kata dia cumalah gadis biasa yang kerjanya melayan pelanggan di kelab2 malam.

Sayang seribu kali sayang...

Tidak dapat dinafikan kecemerlangan dia dalam bidang akademik, tetapi entah kenapa hati ini ralat sangat melihat anak melayu yang dilahirkan Islam dan ibunya bertudung malah berjawatan sebagai pendidik, menghasilkan 'Amelina; yang sebegitu. Katanya, 'jangan libatkan keluarganya' kalau nak mengata atau mengutuk dia..Bukankah penampilan, perangai dan perwatakan kita adalah hasil didikan keluarga kita sejak dari kecil?..Diri kita melambangkan siapa keluarga kita, kita cermin kepada maruah keluarga kita. Sebab tu lah orang2 tua pesan, jaga nama baik keluarga. Sudah terang2an  lagi bagitau yang ibu dia yang membelikan pakaian2 untuk dia. Bukannya salah nak berfesyen, tetapi itukah fesyen yang mencerminkan orang Melayu Islam yang terpelajar? Jangan salahkan orang yang 'tidak mengenali' anda jika orang menjudge anda..sebab daripada 'first impression' lah orang membuat penilaian tentang diri anda. Adakah dengan tidak bersolek tebal di mata dan mewarnakan rambut ala2 gadis barat membuatkan kecerdikan anda hilang dan fokus anda kurang?

Fikir2kan...

Anda mungkin cemerlang..tetapi tidak membanggakan!  

No comments: