Saturday, August 04, 2012

Kari kambing ala mamak~

Assalamualaikum wbt,

Kari kambing ala mamak~

Lebih pekat lebih sedap dicicah dengan roti

Acar timun + nenas

Actually, kari kambing ni ibu masak pada Ahad lepas. Anak ibu si Luqman request kat ibu masakkan nasi hujan panas. Aduhhh..sapa suruh beli buku resepi padan mukaku kan dah kena masak...kekeke. Dah banyak kali ibu tengok dia dok belek2 buku resepi Chef Hanieliza tu..tapi ibunya nggak masak2 jugak seperti dalam buku. Akhirnya ibu gagahkan jugak menerai membuat nasi hujan panas untuk dipadankan dengan kari kambing ni walaupun resepi tak cukup rukun. Tak cukup rukun tu maksudnya serba kekurangan..pakai je apa yang ada..kiranya mencuba dalam kekurangan laa..kalau tak menjadi pun, tak de la ralat sangat kan..kan..Tanak guna beras biasa (sepatutnya beras basmathi), tumis dengan marjerin ajer (sepatutnya kena campur dengan minyak sapi), warnanya ada dua ajer iaitu kuning dan hijau...belasah ajer lah..janji lebih dari satu kaler!!


Sorry..gambar nasi lupa lak nak snap. Len kali bila cukup rukun, ibu snapkan yer..


Ibu belajar masak kari kambing ala mamak ini daripada bapak mertuaku..terrorkan bapak mertua akak..kelass gitu orang lelaki pandai masak (laki ai je yang tak reti masak...so, simpulan bahasa ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi tu takleh pakai laa..kekeke). Bulan puasa ni, dia bagitau hari2dia masak kari..ayam kari, daging kari, ikan pun kari...penggemar kari yg tegar gitewww....

RESEPI KARI KAMBING ALA MAMAK~

1/2kg daging kambing - dihiris kecil/kiub
3 biji kentang - potong 4 atau 6
5 sudu serbuk kari babas - bancuh dengan sedikit air
1 batang kulit kayu manis - dipatah2kan
3 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
1 labu bawang besar merah / 5biji bawang kecil - dimayang
3 ulas bawang putih -dicincang
1 inci hali - dimayang
1 inci lengkuas - dihiris/ketuk
3 tangkai daun kari
minyak untuk menumis
garam secukup rasa
asam jawa sebesar ibu jari - bancuh dengan sedikit air
3-4 cawan air

Cara2:
1. Terlebih dahulu, rebus daging kambing bersama halia yang diketuk sehingga empuk. Kemudian masukkan kentang. Rebus sehingga kentang masak/empuk. Tutup api dan ketepikan.

2. Tumis rempah ratus (kulit kayu manis, bunga lawang dan cengkih) ke dalam kuali. Setelah naik bau, masukkan bawang merah, bawang putih dan halia. Biarkan sehingga bawang layu dan wangi. Masukkan daun kari. Biarkan seketika.

3.  Masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air. Kacau sehingga kari masak (berketul dan bertukar warna-kelihatan lebih pekat dan berkilat). Boleh tambahkan minyak jika tidak mencukupi atau kari lambat garing/masak.

4. Masukkan daging kambing, kentang dan air rebusan daging tadi. Tambahkan air (agak2 ler nak kuah banyak mana.). Biarkan kuah mendidih. Masukkan garam dan air asam jawa. Tutup api setelah kuah agak pekat.

SELAMAT MENCUBA!!

Kari kambing ni makin dipanaskan, makin pekat..sangat sedap dicicah dengan roti keping atau roti canai..tak caya???cubalahhhhh...sure tak menyesal..hehehe

2 comments:

EL MARIACHI said...

salam mencari resepi kari kambing lastnya sampai sini

WanShila said...

sila la mencuba resepi kari kambing ni!