Thursday, November 20, 2008

Institut Pendidikan Tinggi..

Hangin satu badan!

Nama je IPT,institut Pengajian Tingi..tapi pemikiran tak brapa nak tinggi..tidak membina langsung dari segi pemikiran dan keterbukaan!

Aku heran, bagaimana sebuah IPT boleh menutup pemikiran dengan mengatakan mereka tidak encourage mana-mana pihak untuk membuat research di organisasi mereka? How come? Baik tak payah bukak kolej..bukak je kedai jual ayam!!

Itu baru cerita nak buat research..blom lagi bukak cerita lecturer apply nak sambung belajar ke peringkat Master atau PhD. Bukannya lecturer mintak sponsor pun, baru mintak nak sambung..tak encourage langsung!..apa kejadahnya IPT kalau macam tuh.

Lepas tu memandai pulak keluarkan arahan suruh lecturer ajar degree, HND, tapi bila lecturer nak sambung belajar dia tak bagi tingkatkan ilmu. Bila lecturer kena komplen dengan student sebab tak de pengalaman dan ilmu yang cukup, tau pulak salahkan lecturer. Setahu aku, kalau kat kolej2 atau universiti yang Memang aku tak paham!!


Itu la mentaliti kalau bukan dari akademic background..blom kita terangkan lagi, dah tutup telinga. Gamaknya masa dia belajar dulu tak pernah didedahkan dengan research kot. Ataupun dapat sijil beli je..huhuhu...memang bengang tahap gaban nih. Sabar aje lah..ini cabaran pertama buat aku.

Arggghhh..pasni aku nak report kat Karam Singh Walia..biar jadi krisis komunikasi betul2..macam tajuk research aku!!

1 comment:

Anonymous said...

Btol2... Management Kolej Legenda seperti Madam Janet Jackson, Raymond Phhhuuiii tak belajar. Dia orang pentingkan profit je..

Btol. Nak ajar degree kene ade at least master... Sound je.. Call TV3... Biar kasi kecoh skit...

ape pun, nasihat sy pindahlah selepas dpt master. ok. kalau sy ada accounting firm (insyaallah), bleh la jadi Chief Information Officer. hehe...