Thursday, November 11, 2010

Menangani stress..

Sempena minggu exam bagi sesetengah IPT, ibu nak ucapkan 'Good Luck' @ Selamat Maju Jaya kepada mereka2 yang berkenaan terutama adikku Erie yang kat UPM nun bersama kengkawannya. Tak lupa kepada ex student2 ku tak kira walau di mana korang berada. Kalau cukup persediaan, kacang jer boleh jawab. Tapi kalau persediaan cincai2 jer atau langsung takde, alamatnya soklan spot tak kuar2, korang la yang kena kuar hall dulu. kuikuikui....

Tidak dinafikan, menghadapi minggu2 exam tersangatlah stress. Ibu dulu pun macam tu jugak. Stress jer memanjang. Dah kerja ni pun kekadang stress jugak. Student yang nak exam, kita lak yang lebih2 stress.

Tahukah anda, wanita stress 30% lebih daripada lelaki. Gamaknya, wanita ni banyak keja kena buat kot. Bagi wanita yang dah berkeluarga, selain daripada bekerja, wanita juga perlu memberi perhatian lebih kepada keluarga, makan minum, pakai, hal ehwal anak2 etc. Pendek kata kalau disenaraikan 10 perkara, 8 daripadanya disetelkan oleh wanita.

Lelaki ni sempoi jer. Lagipun wanita suka memikirkan benda2 yang remeh temeh. Ibu pernah terbaca, wanita melihat sesuatu melalui mikroskop, lelaki lak melihat sesuatu melalui teleskop. Korang tahu ke beza antara mikroskop ngan teleskop?? Tanya en google yer...

Biasanya, kalau seseorang itu stress di awal pagi, ianya akan memberi kesan keseluruhan hari seseorang itu. Orang kata 'bad day' lah. Antara tanda-tanda stress di awal pagi ialah; cold hand & feet, hair loss, sakit kepala @ migrain, no sex drive, new ellergies, sakit belakang dan sukar tidur malam.

Kalau kita selalu stress sebenarnya akan membuatkan kita nampak tua sebanyak 4.4 tahun daripada usia sebenar...huhu..so, kalau orang kata 'u nampak matang la'..means u banyak stress la kot. Kalau ada orang yang buat kita lagi stress, lagi extra 8 tahun daripada usia kita yang sebenar.

Ramai yang beranggapan bahawa dengan menonton TV, kita akan dapat mengurangkan stress. Sebenarnya tidak. Dengan menonton TV, kita akan menambahkan lagi stress kita. Lebih baik kita menelefon seseorang. Tapi jangan pulak bila telefon tu kita gaduh pulak..lagi stress wooo.

Kenapa ibu cakap TV akan menambahkan stress? Kerana jika kita menonton 'suatu krisis', secara otomatik otak kita berfikir seolah2 kita berada dalam keadaan itu. So, kalau nak jugak tengok TV, tontonlah cerita komedi. Stress akan menurun sebanyak 20% jika kita menonton cerita komedi 30 minit sehari. Errkkk...patut lah hubby suka sangat tengok Mr. Bean. Padahal dah 80 juta kali dok ulang benda yang sama. Kalau ibu nak tengok dokumentari atau talk show ker, dia akan tukar channel lain yang lebih santai..katanya terlalu berat kepala otak nak rest.

Ada satu kaedah yang simple untuk kita praktikkan kalau kita berada dalam keadaan stress. Dalam kiraan 4, tarik nafas (hidung). Kiraan 7, tahan nafas. Kiraan 8 hembus melalui mulut. Semasa melakukan aktiviti pernafasan ini, pejamkan mata anda dan bayangkan kita sedang dalam percutian mental. Actually, tubuh tak tahu kita akan stress. It depend on perception ketika itu.

Akhir kata, jangan over stress no. Cubalah cari jalan bagaimana cara yang kita selesa untuk mengurangkan stress kita itu. Dont push your self over the limit. Kita bukan superman, spiderman atau batman nak buat sesuatu yang diluar kemampuan kita. Just be yourself!

Banyak2 kan sabar dan beristghfar...


1 comment:

QERY HASAN said...

tolong laa join contest yg saye tag.. mudah je...huhu.. sila ke blog saya untuk tengok... http://wamozuwaha.blogspot.com/2010/11/giveaway-domain-from-melromeocom.html