Saturday, July 24, 2010

Umai

Dua minggu lepas ibu pernah cerita yang hubby ke Bintulu selama seminggu. Seperti biasa, bila ke tempat baru, dia suka mencuba makanan tradisi atau local food. Tahun lepas kami bercuti ke Kuching, tapi tak banyak local food yang kami sempat cuba. So, kali ni dia berjaya mencuba makan 'umai'.

Punya la suka dia makan umai. Bila balik tu dok bercerita tentang pengalaman dia makan umai. Banyak kali la dia makan. Bila dia cerita pasal umai kat ibu, dalam kepala otak ibu dok terbayang 'umang2' ajer. Huhuhu..jakun kan!

Rupanya umai ni dibuat daripada ikan tenggiri mentah yang diperap dengan jus limau atau cuka bersama hirisan bawang besar. Kalau agak2 rasa perut tu kebal, guna lah cuka..hehehe.

Hari Selasa dan Rabu lepas, kat kolej ibu ada Cultural Week's. So, student2 ni ada bukak booth jualan makanan tradisi negara masing. Tidak terkecuali negara Malaysia. Booth Malaysia menjual beraneka jenis makanan. Maklumlah kita kan banyak budaya dan makanan tradisi di setiap negeri. Ada kuih muih, rojak, laksa Sarawak dan tak terkecuali umbai. So, sempat la ibu mencuba umai yang disediakan oleh pelajar yang berasal dari Bintulu tu. Cumanya ibu tak berani nak try banyak2 sebab masa tu perut kosong belum jamah makanan lagi sejak pagi. Rasanya...hmmmm...masam sajookkk...then rasa isi ikan tu.


Semalam ibu google cari resepi umai. Ha! Dapat pun! Tapi resepi ni agak berbeza daripada apa yang hubby cakap dan umai yg ibu try dari booth tu. So, kebetulannya, kat dalam peti ada beberapa ketul ikan tenggiri. Maka ibu menerai lah membuatnya.

Tadaaaa.....(cehhh...takde picture pun, tak ingat nak amik)

Ibu just buat seketul ikan tenggiri jer for the first time.

Bahan2nya adalah:

1 ketul ikan tenggiri (dihiris nipis)
10 biji limau kasturi (jus)
1/2 labu bawang merah besar (ibu tak suka bawang kuning, bwg merah lagi manis)
1/2 biji tomato dipotong dadu
1 biji lada merah dihiris halus
garam secukup rasa

Bila dah siap gaul semuanya, masukkan umai tadi ke dalam peti sejuk (ibu pun tak tau apa tujuannya, dah resepi yang ibu jumpa tu cakap camtu, so ibu ikut je lahh...huhuhu)

Lepas tu, ngapp!!!

Komen hubby: "Rasa dah sedap, macam yang abang penah makan, tapi masam sket..."

Ibu: Ikan goreng lagi sodappppp.....!

2 comments:

[tErOmPaH bIrU] said...

wahhh.. tak pernah la pulak merasa umai yang ade letak tomato :) boleh cuba nie.. memang peberet along la makanan yang macam2 (masam) cenggini hehe..

WanShila said...

hahaha..umai yg dimodified olh org t'ganu